Yoga si starile emotionale ale copiilor

Yoga si starile emotionale ale copiilor

 

 Invatam cum sa le identificam, sa le abordam si sa le controlam

 

Copiii nostri sunt fiinte emotionale, traiesc si respira emotie in orice clipa a vietii lor. Cercetatorii au descoperit ca generatiile nascute dupa anul 2000 vin cu o incarcatura emotionala mult mai mare fata de cele anterioare.

Daca de multe ori este o provocare si pentru adulti sa isi identifice sau sa intervina cumva in starile emotionale pe care le traiesc, pentru un copil este cu siguranta ceva de neinteles si extrem de greu de identificat si controlat. In general, copiii reactioneaza din instinct fara a avea habar de ce, cum si ce anume i-a determinat sa reactioneze intr-un fel sau altul.

De-a lungul timpul s-au descoperit diverse tehnici prin care copiii sunt invatati cum sa isi inteleaga emotiile si cum sa le gestioneze, tehnici mai mult sau mai putin testate in centrele de socializare (gradinite, scoli, etc).

In ziua de azi copiii comunica din ce in ce mai putin iar multi din cei care comunica, discuta superficial despre trairile emotionale….de ce? Pentru ca nu sunt indemnati sa o faca, pentru ca li se poate parea ceva rusinos, pentru ca sunt sfatuiti sa isi reprime anumite trairi si emotii prin reactiile parintilor sau ale indrumatorilor, care, la randul lor, vin incarcati cu un bagaj emotional de care sunt, mai mult sau mai putin, constienti.  

Intrucat nu exista cadrul special creat pentru dezbatere In centrele de invatamant iar timpul petrecut in familie cu un adult este din ce in ce mai limitat, copilul invata sa se inchida de multe ori in sine si se lupta de unul singur cu stari emotionale pe care rareori le poate intelege sau controla.

Din fericire, yoga vine cu multe exercitii practice in identificarea si gestionarea emotiilor. In orele de yoga se creeaza cadrul ideal in care copilul are ocazia sa cerceteze, sa identifice si sa isi dezbata trairile emotionale, sa compare si sa se regaseasca in trairile celorlalti copii. In plus, copilului se ofera posibilitatea sa caute solutii prin care sa poata interveni si totul se desfasoara doar prin joc, prin miscare, prin discutii libere, degajate, fara reguli sau lectii predate sau impuse.Kids Yoga - Lion's Pose (Simbasana)

Pe masura ce copilul este indemnat sa identifice felul in care o anumita stare emotionala se simte la nivelul corpului dar si la nivel mental, cautam in paralel diverse animale (prietenele noastre din lumea yogai) si comportamente ale acestora care sa intruchipeze starea emotionala a copilului. Astfel, e usor sa identificam reactia unui leu furios in comparatie cu starea de furie a copilului, gasim paralela intre o gorila agitata si modul in care copilul se exteriorizeaza prin sunete sau miscari specifice in stari de anxietate. In paralel, observam felul de a respira in stari de agitatie, comparandu-l cu felul de a respira al unui iepuras.

Usor usor se face tranzitia la modalitati de calmare a starilor emotionale prin exercitii de respiratie controlate asa ca leul furios devine treptat o pisica ce sta la panda pana cand starea de agitatie dispare. Deja tensiunea este inlocuita cu o stare de relaxare iar pisica ce statea la panda, acum se intinde si se relaxeaza.

Finalul unui astfel de exercitiu incurajeaza copilul sa stea intins pe spate pentru cateva minute (pisica este atat de relaxata incat vrea sa doarma) si prin cateva respiratii profunde si constiente, este ghidat sa urmareasca felul in care aerul misca abdomenul, toracele si pieptul,  in momentul in care se face inspirul si expirul, acompaniat fiind de o muzica linistitoare.

La sfarsitul orei de yoga, copiii identifica si descriu starea de spirit si felul in care respirau in momentul de anxietate si se compara cu starea de la final, enumerand modalitatile de relaxare care au functionat pentru fiecare in parte.

Desi este tentant si mai la indemana sa ne reprimam emotiile , in special cele negative, pentru ca ne aduc stari incomode si presupun mult exercitiu cu propria persoana si cu partea noastra subconstienta, este necesar sa fim cat mai deschisi posibil cu noi insine , sa ne dam sansa sa ne recunoastem starile si sa intervenim cat mai constient asupra lor. Cu cat mai mult vindecam partea noastra emotionala cu atat mai usor reusim sa transmitem acest lucru si copiilor nostri.

Mai jos va invit sa vizionati un videoclip scurt cu cateva testimoniale ale unor copii care vorbesc despre emotii si felul in care acestia le simt la nivel fizic si psihic.

Cu drag,

Simo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

×

Powered by WhatsApp Chat

× Scrie-ne pe Whatsapp